3 lip 2012

Pierogi!

Czy znacie kogoś, kto nie lubi pierogów? Są pyszne, można je przygotować na kilka sposobów, z różnymi farszami. Mogą być słodkie, wytrawne, pieczone, gotowane, parowane i smażone... te ostatnie raczej nie są lekkostrawne :)  Każdy ma swój "pierogowy typ". Moje ulubione, to oczywiście pierogi z serem, ze szpinakiem oraz te z kaszą gryczaną. Z łezką w oku wspominam smak ruskich, ale niestety, będąc posiadaczką przepukliny przełyku, musiałam się z nimi pożegnać.
Co do ciasta na pierogi, to każdy ma własną szkołę. Moja Mama zawsze do mąki dodaje jajka i odrobinę oleju oraz ciepłą wodę, wiec ja też przeważnie tak robiłam. Jednak ostatnio widziałam, jak ktoś robi  ciasto na pierogi wyłącznie z przesianej mąki i gorącej wody. Takie ciasto jest o niebo lepsze niż te z dodatkiem jajek. Jest bardzo elastyczne, nie klei się do stolnicy, a przy tym bajecznie się rozwałkowuje. Robiąc właśnie w ten sposób pierogi, nie zdarzyło mi się, aby któryś rozleciał się w trakcie gotowania. Co prawda trzeba uważać, aby się nie poparzyć w trakcie wyrabiania ciasta, ale warto zaryzykować. Dzisiaj proponuję pierogi z serem i pierogi z jagodami. 



Ciasto zawsze robię "na oko", więc ciężko mi podać dokładne ilości.

Potrzebujemy:


  • ok. 2-3 szklanek mąki pszennej,
  • ok. 1 szklanki bardzo ciepłej wody.

Mąkę przesiewamy na stolnicę, robimy wgłębienie w środku i wlewamy delikatnie wodę. Nie wlewamy wszystkiej wody od razu! Dodajemy stopniowo, mieszając wszystko łyżką. Gdy ciasto zacznie się kleić, zaczynamy wyrabiać dłońmi. W razie konieczności podsypujemy mąką. Gdy ciasto jest już sprężyste i gładkie, odkładamy je na talerz posypany mąką i całość przykrywamy czystą ściereczką. To zapobiegnie wysuszeniu się ciasta.

Na farsz serowy potrzebujemy:


  • ok. 40 dag. białego sera (półtłustego)
  • 3 łyżki cukru ( w razie potrzeby można dosłodzić),
  • małe opakowanie cukru wanilinowego (16g.),
  • 2 żółtka,
  • łyżka jogurtu naturalnego (jeżeli ser jest zbyt suchy).
Ser mielimy w maszynce, przecieramy przez sito, lub tylko rozdrabniamy widelcem. To zależy jaką fakturę preferujemy. Ja przeważnie rozdrabniam widelcem, dodaję oba cukry i jeżeli smak mi odpowiada to wtedy dodaję żółtka. Jeśli całość jest nadal bardzo sucha, dodaję jogurt naturalny. 

Na farsz jagodowy potrzebujemy:

  • 0,5 l jagód,
  • 2 łyżki cukru,
  • 1 łyżeczka cukru wanilinowego.
Jagody myjemy, osuszamy i mieszamy z cukrami. 

Ciasto cienko rozwałkujemy, wycinamy kółka i faszerujemy je jagodami lub masą serową.... lub i tym i tym jednocześnie :) Wrzucamy do osolonego wrzątku, gdy wypłyną gotujemy jeszcze 5 min. Wyjmujemy na półmisek. Możemy je podać z gęstym jogurtem i miodem lub śmietaną i cukrem (druga wersja dla tych, którzy nie są na lekkiej diecie :) 









2 komentarze: